Les dues pedres instal·lades al carrer de la Puresa esdevenen
Inca ret homenatge a Andreu París i Bernat Mateu amb la col·locació de dues pedres de la memòria al carrer de la Puresa, dos veïnats assassinats durant la repressió franquista l’any 1937
1936. Després del cop d’estat militar, va ser detingut i empresonat primer a Inca i posteriorment a Can Mir, a Palma. El 12 de març de 1937 va ser assassinat al cementeri de Porreres
AGENCIA MANACORNOTICIAS 02/11/2026 - 07:36:00
Amb aquesta iniciativa, l’Ajuntament d’Inca reafirma el seu compromís amb la recuperació de la memòria democràtica, la dignificació de les víctimes de la repressió franquista

Inca ret homenatge a Andreu París i Bernat Mateu amb la col·locació de dues pedres de la memòria al carrer de la Puresa. L’acte de reconeixement i reparació de la memòria democràtica ha recuperat les històries de dos veïnats d’Inca assassinats durant la repressió franquista l’any 1937. L’Ajuntament d’Inca ha celebrat aquest diumenge, 1 de novembre, un acte de reconeixement i reparació de la memòria d’Andreu París Martorell i Bernat Mateu Ferrer, amb la col·locació de dues pedres de la memòria al carrer de la Puresa, on ambdós varen viure amb les seves famílies abans de ser víctimes de la repressió franquista.

La iniciativa vol retre homenatge a aquestes dues persones, recuperar les seves històries i retornar-los el lloc que els correspon dins la memòria col·lectiva de la ciutat. L’acte ha comptat amb la presència de representants institucionals, entitats memorialistes i familiars, que han pogut participar en aquest reconeixement públic.

Durant l’acte, la regidora ha destacat la importància de recuperar no només els noms, sinó també les trajectòries personals i familiars de les víctimes: «Avui tornam dos noms a un carrer

Andreu París Martorell (1895-1937) va ser sabater i un destacat dirigent del moviment obrer a Inca. Cofundador de l’agrupació local del PSOE i de la UGT, va tenir una participació activa en la Societat d’Obrers La Justícia, de la qual va ocupar diferents càrrecs directius fins a ser-ne nomenat president l’any 1936. Després del cop d’estat militar, va ser detingut i empresonat primer a Inca i posteriorment a Can Mir, a Palma. El 12 de març de 1937 va ser assassinat al cementeri de Porreres. Les seves restes encara no han estat identificades.

Per la seva banda, Bernat Mateu Ferrer (1895-1937), pagès i militant d’Esquerra Republicana Balear, també va formar part de la Societat La Justícia. Era germà de l’antic batle d’Inca Antoni Mateu i cunyat d’Andreu París. Després de ser empresonat al claustre de Sant Domingo d’Inca, va ser traslladat a Can Mir, a Palma. Posteriorment, va ser assassinat al cementeri de Porreres i enterrat en una fossa comuna. Durant anys va constar com a desaparegut.

Durant l’acte, la regidora ha destacat la importància de recuperar no només els noms, sinó també les trajectòries personals i familiars de les víctimes: «Avui tornam dos noms a un carrer, dues vides a la història del nostre poble i dues persones a la memòria col·lectiva d’Inca». En aquest sentit, ha recordat que darrere cada víctima hi havia una vida, una família i uns projectes que varen quedar interromputs per la repressió.

Durant l’acte, han intervengut també els familiars, que han donat a conèixer millor la dimensió humana d’Andreu París i Bernat Mateu: la seva vida quotidiana, el seu compromís social i polític i els vincles amb les persones que estimaven. Així mateix, s’ha agraït especialment a les famílies haver mantingut viu el record i haver compartit els seus testimonis perquè aquestes històries puguin ser conegudes per les noves generacions.

Amb aquesta iniciativa, l’Ajuntament d’Inca reafirma el seu compromís amb la recuperació de la memòria democràtica, la dignificació de les víctimes de la repressió franquista i el reconeixement de totes aquelles persones que varen patir la vulneració dels seus drets i llibertats. Les dues pedres instal·lades al carrer de la Puresa esdevenen així un recordatori permanent de les seves vides i una invitació a preservar la memòria històrica de la ciutat.

¿Te ha parecido interesante la noticia?

 Sí  No
Reciente
Visto
Comentado