
AMN 21/12/2025 - 08:39:33 | ![]() ![]() |

Llull, el ‘Diccionari Català-Valencià-Balear’ i els glosadors, en una reivindicativa i multitudinària Nit de l’Edició i la Lectura de la Institució Francesc de B. Moll. Ahir es lliuraren a l’Estudi General Lul·lià de Palma el premi Ars Magna a Eva Piquer, el Miramar a Nívola Uyá i l’ Arbre de Ciència a la Biblioteca Municipal de Sineu. Llançament mundial de la nova cerca simple i avançada de la lletra A de l’’Alcover-Moll’.
El filòsof Ramon Llull i el seu univers, el Diccionari Català-Valencià-Balear (DCVB) amb una nova eina de consulta i la glosa mallorquina foren ahir protagonistes de la II Nit de l’Edició i la Lectura, organitzada per la Institució Francesc de B. Moll i que va tenir lloc a l’Estudi General Lul·lià, en consonància amb el caire lul·lià d’aquesta celebració, en data propera a la festa del Beat. Fou un vespre molt reivindicatiu, en favor del llibre i la lectura, el bon periodisme, la integració de tothom i la cultura en llengua catalana, i contra la violència, la intolerància o la desinformació, amb una presència massiva de públic, que va omplir el saló d’actes de l’entitat. Es lliuraren el premi Ars Magna a Eva Piquer, el Miramar a Nívola Uyá i l’ Arbre de Ciència a la Biblioteca Municipal de Sineu i es va dur a terme el llançament mundial de la nova cerca simple i avançada de la lletra A del diccionari ‘Alcover-Moll’.
La gala, presentada per l’actriu Neus Cortès, va comptar amb els glosadors Mateu Xurí i Maribel Servera com a fill conductor de la màgia i del domini de la paraula, recreant en glosa improvisada cada moment de la Nit. Antoni Mir, soci fundador de la Institució Moll i president de Nova Editorial Moll, va retre homenatge a tres persones recentment desaparegudes: el lul·lista Antoni Bonner, l’il·lustrador Joan Guerra i Víctor Moll, fill de Francesc de B. Moll i que va tenir un paper destacat a Llibres Mallorca, mentre que l’escultora Georgina Gamundí va explicar el procés de creació dels guardons, inspirats en els arbres lul·lians del coneixement i cadascun dels quals és una peça única.
Maria-Pilar Perea, directora del projecte, va presentar la nova cerca simple i avançada del Diccionari Català-Valencià-Balear, que permet accedir a les variants més diverses d’aquesta obra magna duta a terme per Antoni Maria Alcover i Francesc de Borja Moll, de la qual el 2026 es commemoraran tres aniversaris: 125 anys de la Lletra de convit que a tots els amics d’aquesta llengua envia Mossèn Antoni M. Alcover, iniciativa que suposà la posada en marxa dels treballs de preparació del Diccionari i del Bolletí del Diccionari de la Llengua Catalana; i els 100 anys de la publicació del primer fascicle. L’escriptor Gabriel Janer Manila i la seva neta actuaren com a padrins de fonts en el llançament mundial de la nova cerca, a l’abast d’un clic, de les 18.731 paraules o lemes de tota la lletra A.
En nom de l’entitat patrocinadora d’aquest projecte, l’Institut d’Estudis Baleàrics (Govern de les Illes Balears) va intervenir el seu director, Llorenç Perelló. Un altra entitat col·laboradora és el Consell de Mallorca, que dona suport al projecte de digitalització del cedulari, els més de tres milions de fitxes que serviren de base a la redacció del Diccionari, actualment en curs. Com a anècdota curiosa, Perea va posar com a exemple el topònim Alaró, en explicar aquesta nova eina de cerca, sense saber que Perelló és, també, batle d’aquesta vila mallorquina.
El lliurament de premis es va obrir amb el Miramar, en referència a l'escola d’aprenentatge d’idiomes que va crear el filòsof mallorquí i a on va existir la primera impremta de Mallorca i es va imprimir el primer llibre a l’illa, amb l’objectiu de reconèixer els oficis vinculats a l’edició de llibres. L’escriptor Miquel Rayó va fer lliurament del guardó a Nívola Uyá, il·lustradora amb una brillant trajectòria, qui va fer referència tant a Llull com a Francesc de B. Moll, comparant la feina d’il·lustradora amb “un petit arbre de ciència”, per la diversitat d’activitats que l’integren.
La periodista Gina Garcías va fer lliurament del premi Ars Magna de foment de la cultura i la lectura, que recorda el concepte de saber universal concebut per Llull, a Eva Piquer, escriptora i editora de la publicació digital ‘Catorze’. Piquer va emfasitzar la importància de fer arribar la cultura a tothom, ella, que va néixer a una casa a on no hi havia llibres, i de “tenir fe en els impossibles”, com va ser el mateix Diccionari Alcover-Moll.
Per últim, el també periodista Miquel Serra lliurà el premi Arbre de Ciència, en honor a l’esquema del coneixement traçat per Llull, i que distingeix la innovació i/o la prescripció i el foment de la lectura, a Antònia Real i Joan Josep Bonnin, responsables de la Biblioteca Municipal de Sineu, que reivindicaren els seus nexes estrets amb el poble en tots els àmbits com a un dels seus valors essencials i aprofitaren per citar versos d’un poeta de Sineu, Biel Florit.
Imatges Institució Francesc de B. Moll.


- Ya puede solicitarse el «Cheque canguro» para cubrir los gastos de la escuela matinal con un importe de hasta 1.000 € por niño o niña, hasta el día 31 de julio, la guarda antes del horario lectivo
- El Festival de las Artes Marciales gustó a los presentes, la puesta del sol en el Paseo de la Sirena de Porto Cristo fue el magnífico escenario, Karate, Kendo, Jiu Jitsu, Ken Jitsu, Judo, Iaido, Aikido, Tai Chi
- L’Ajuntament de Manacor ha convocat els propietaris de terrenys inclosos dins l’àmbit urbanitzable URBLE A-07, previst al PGOU, per a l’ampliació del polígon industrial, reunió divendres 3 de juliol a les 10h a la Alcover
- Autónomos de PIMEM critican las consecuencias en la subida de la cuota de 2026 y califica de abuso la gestión que está haciendo la administración
- Cala Figuera arranca aquest cap de setmana les festes de la Mare de Déu del Carme 2026
- Els Catarres a Santanyí per les Festes de Sant Jaume
- Unos 60 representantes de centros de Mallorca asisten a la Asamblea General de la Asociación de Centros Infantiles de PIMEM
- El ConectaBalear torna a aixecar un projecte il·lusionant amb quatre fitxatges per aspirar a Copa i Superlliga
- El presidente del IMAS, Guillermo Sánchez, advierte de que Mallorca no está en disposición de acoger a más menores migrantes garantizando unas condiciones adecuadas de atención y protección
- MES-Esquerra, PSOE, y AIPC de Manacor deberán consensuar con la oposición municipal (PP y VOX) el nombramiento de los nuevos Hijos Ilustres, Predilecto, Adoptivo, necesitan 6/7 del Plenario, 18 votos de 21 y tienen solo 13












































